Kiedy spytać się o zatrudnienie?
Kiedy spytać się o zatrudnienie?
Każdy z nas zastanawiał się, kiedy może zadzwonić i dowiedzieć się o efekty naszych starań. Mija kilka dni a tu nic. Kiedy najlepiej dzwonić i pytać?
Optymalny termin
Najlepiej byłoby już w trakcie spotkania kwalifikacyjnego zapytać, kiedy możemy dowiedzieć się o efekt rekrutacji? Jeśli stwierdzą, że za tydzień, to trzymajmy się terminu. Gorzej gdy powiedzą: sami odezwiemy się do Pana/Pani, a czas mija i nic.
Istnieje przekonanie, że jak mówią: odezwiemy się do Pani/Pana, to nienajlepiej wróży. Tymczasem rekruter z pewnością zadzwoni/wyśle maila. Ale jeśli chcemy wiedzieć szybciej, możemy wykonać pierwszy krok. Pytając o rekrutację, zainteresujmy się ogólnymi informacjami, choćby po to, by staranniej przygotować się do następnej rekrutacji.
Kolejność działań
Zacznijmy od napisania uprzejmego maila z pytaniem: jakie są wyniki rekrutacji? czy została już podjęta jakakolwiek decyzja? Zawsze rozpoczynamy od podziękowań za możliwość wzięcia udziału w rekrutacji. Mail konstruujemy tak, by w żadnym wypadku potencjalny pracodawca nie poczuł się urażony. Nie wysyłajmy go więc, a tym bardziej nie dzwońmy, w poniedziałek, ani w piątek wieczorem (poniedziałek to rozruch w firmie, piątek przygotowanie do weekendu). Mail może przepaść w czeluściach poczty i nie otrzymamy odpowiedzi zwrotnej a o to przecież chodzi.
Wzór maila
Wszyscy wiemy, że zwrot Szanowni Państwo buduje dystans, jednak w tej sytuacji jest on jak najbardziej wskazany. Maila rozpocznijmy więc od
Szanowni Państwo,
Potem nawiążmy do daty odbytej rozmowy i nazwy stanowiska, na które aplikowaliśmy:
bardzo dziękuję za poświęcony mnie czas (data) i przeprowadzenie ze mną rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko (nazwa stanowiska, o które się staraliśmy). Ponieważ nadal jestem zainteresowany pracą w Państwa firmie, chciałbym się dowiedzieć, czy już zdecydowali Państwo o wynikach rekrutacji. Będę wdzięczny, gdy otrzymam jakąkolwiek informację o jej wynikach.
W oczekiwaniu na odpowiedź, łączę wyrazy szacunku
(imię i nazwisko wraz z nr tel. i adresem e-mail).
Zawsze warto podać swoje podstawowe dane kontaktowe, by ułatwić rekruterowi kontakt z nami.
Negatywna weryfikacja – co dalej?
Gdy dowiemy się, że nie zostaliśmy zweryfikowani pozytywnie, nie wypytujmy się o to, czym ode mnie lepszy okazał się kandydat, którego zatrudniliście itp. To nie jest dobrze widziane. Skupmy się na tym, co nam poszło nienajlepiej, nad czym powinniśmy jeszcze popracować.
Możemy zapytać rekrutera w oddzielnym e-mailu, jakie błędy popełniliśmy podczas rekrutacji i co należy poprawić. Po uzyskanej odpowiedzi, nie załamujmy się, tylko ćwiczmy. Wszak repetitio est mater studiorum ! W końcu przecież się uda!
BPO Network