27
Maj

Cechy dobrego sprzedawcy

 

Czytając ogłoszenia o pracę, zwykle pojawia się informacja: miły głos, spokojne, sympatyczne usposobienie, umiejętność budowania relacji z klientami. Co to w praktyce znaczy? Tak naprawdę chodzi o wielką cierpliwość, takt i wczucie się w aktualne zainteresowania i potrzeby osoby, która może zostać naszym klientem. Wiadomo, że praca na słuchawce nie jest łatwa i gdy sami jesteśmy takimi potencjalnymi klientami, to najchętniej szybko zakończylibyśmy rozmowę, bo zawsze jest coś ważniejszego do zrobienia. Ale gdy znajdujemy się po drugiej stronie słuchawki, to naszym celem jest coś wręcz przeciwnego, chcemy jak najdłużej utrzymać zainteresowanie interlokutora i tak przedstawić sprawę, by coś od nas kupił. Konsultant jest więc trochę psychologiem, szybko analizującym dane rozmówcy, by utrzymać jego zainteresowanie więcej nić 30 sekund.

Radość z rozmowy z innymi

Niby nic, bo któż z nas nie lubi sobie pogadać, ale właśnie pogodne usposobienie jest decydujące, bo uśmiech, poczucie humoru pozwalają zbudować przyjazną atmosferę i wyciszyć zdenerwowanie klienta.

Umiejętność słuchania

Mistrz konsultacji przez telefon od razu wyczuje potrzeby odbiorcy i tak pokieruje rozmową, by klient poczuł się ważny i pozwola mu się wygadać. Pracownik musi umieć słuchać i szybko wyłapywać okazję do nawiązania kontaktu. Pomagają w tym też

Takt i dobre maniery

Przecież każdy z nas jest wyczulony na agresję i wówczas najczęściej szybko kończy rozmowę. Konsultant call center musi być opanowany i nawet na złośliwe stwierdzenia reagować spokojnie. Trzeba zbudować atmosferę szacunku i przyjaźni. Ma to być rozmowa dwóch zainteresowanych sobą osób.

Miły głos

bez jakichkolwiek naleciałości dialektycznych czy wady wymowy! Piskliwy głos też jest utrudnieniem w pracy na słuchawce. Nasz głos ma uspokajać, nie irytować, tym bardziej, że pracujący musi być

Opanowany

Nie tylko wówczas, gdy działa w branży windykacyjnej, ale zawsze, bo nie wiadomo, jak na telefon zareaguje odbiorca, może właśnie przerwaliśmy mu drzemkę albo kłótnię z dzieckiem? Nas nic nie może wytrącić z równowagi, nawet najbrutalniejsza odzywka.

Empatia

Każdy lubi być ważny, dlatego gdy dzwonimy do drugiej osoby, powinniśmy się upewnić, że jej zwyczajnie nie przeszkadzamy i zadbać o miłą atmosferę.

Gdy wszyscy ci mówią o tym, że świetnie opowiadasz i potrafisz wciągnąć w rozmowę każdego, doskonale się z tobą rozmawia, to znaczy, że twoją zaletą jest

Komunikatywność

I warto tę cechę wykorzystać w sprzedaży. Każdy lubi przyjaznego człowieka, zainteresowanego nami i do tego potrafiącego zajmująco rozmawiać na tematy, które nas interesują. Tylko tyle?  Aż tyle!

Wiem, że praca na słuchawce to nie tylko zalety z prowadzenia ciekawej rozmowy, bo bywają klienci, którzy nie cofną się nawet przed szantażem emocjonalnym, brutalnością, kombinowaniem, kłamstwem, a wszystko po to tylko ,by osiągnąć swój cel. I wówczas jesteśmy zdani wyłącznie na siebie, dlatego warto przed pierwszym telefonem dokładnie przeanalizować zalecane schematy rozmowy w firmie. Nie pozwolić sobie na emocje, ale też na arogancję klienta. Trzeba zachować umiar, być opanowanym, ale nie spolegliwym.

Bpo Network