31
sty

Praca zdalna- rodzaje, wady i zalety

Idealna dla pracownika praca zdalna!

             Ten obecnie coraz bardziej popularny rodzaj pracy ma zarówno zalety jak i wady. Tych pierwszych jest o niebo więcej, a mianowicie:

            Nieunormowany dzień pracy, tzn. trzeba wypracować dniówkę, ale w których godzinach, to w znacznej mierze zależy od samego pracownika, więc jest to idealne zajęcie dla młodych rodziców.

            Gdy cenimy sobie samodzielność i kreatywność, to również jest to wymarzona praca dla nas, bo tak układamy sobie plan pracy, by najtrudniejsze czynności, najbardziej kreatywne, np. pisanie tekstu, wymyślanie grafik, szkicu domu, głównej linii melodycznej itp., wypadły w szczycie naszej aktywności dobowej, te łatwiejsze zaś, gdy mamy gorsze chwile.

            No i powiedzmy sobie szczerze, nie zawsze wszystkie nasze przyzwyczajenia są akceptowalne dla otoczenia, np. lubimy sobie, wypełniając dane, liczyć na głos. W domu możemy to swobodnie wprowadzić w życie, w biurze – niekoniecznie, bo przeszkadzalibyśmy innym.

            Możemy też pracować, przynajmniej w niektóre dni, na leżąco, a to już jest zupełnie nierealne między ludźmi. Są też wytyczne BHP, żeby sobie robić pięciominutowe przerwy co godzinę na ćwiczenia. Czy widzieliście kiedyś coś podobnego w biurze, żeby ktoś nagle wstawał od komputera i robił rozciąganie? A to jest normalne, gdy pracujemy w domu. Możemy zmieniać pozycję ciała, na jaką nam się żywnie podoba.

            Wreszcie jedna ważna sprawa – nie musimy dojeżdżać, a dla osoby z niepełnosprawnościami to jest wielka sprawa, że może być potrzebny, rozwijać się intelektualnie, mieć kontakt z ludźmi, nie ruszając się z domu. I nie chodzi wyłącznie o samo wyjście z domu, dojechanie, siedzenie osiem godzin w jednej pozycji, ważnym ułatwieniem jest np. niekonieczność tłumaczenia się, dlaczego w pewne dni siedzimy długo w łazience, czemu dziś pracujemy tak wolno (bo ręce odmawiają posłuszeństwa), a w inne śmigamy jak torpedy. Nie musimy niczego nikomu wyjaśniać. To wielka frajda.

            Poza tym nie płacimy ani za dojazdy do pracy, ani za jedzenie podczas przerw, które jest „śmieciowe” i  dużo droższe od domowego.

            Możemy znaleźć pracę na terenie całego kraju.

            Mamy też więcej znajomych z różnych stron Polski i możemy się z nimi wymieniać doświadczeniami na temat form pracy, rehabilitacji, leczenia itp. Taki research jest nieoceniony!

            Teraz wady, bo przecież jakieś są:

            Brak kontroli jest niedobry dla osób niezorganizowanych, które potrzebują stałego wsparcia, by w ogóle coś sensownego zrobić.

            Nie dla nas ploteczki kawki na przerwie. Gdy pracujemy w domu, mamy znacznie mniejszy kontakt z ludźmi „na żywo”.

            Praca zdalna jest często pracą akordową.

            W sytuacjach awaryjnych możemy zostać bez merytorycznego wsparcia, np. może siąść łącze internetowe, zawiesić się program, zablokować telefon i w takich przypadkach koleżeńska pomoc jest nieoceniona.

            To dotyczy zwłaszcza kobiet, ale nie tylko – gdy pracujemy w domu, domownicy uważają, że stale mamy czas na zajmowanie się ich sprawami. Mało tego, „przy okazji” ugotujemy obiad, zrobimy pranie, odkurzymy, odrobimy zadanie domowe z dzieckiem, odbierzemy pocztę dla wszystkich sąsiadów, przyjmiemy im hydraulika, a przynajmniej kontrolera czujników gazu, bo przecież i tak do nas przyjdzie, to będzie przy okazji itp.

            Nie trzeba się jednak tym zrażać, tylko spokojnie robić swoje, nie zważając na obrażone miny otoczenia.  Jeśli jesteśmy dobrze zorganizowani i umiemy oddzielić życie zawodowe od prywatnego, nie potrzebujemy bata, by realizować cele, taka praca jest wymarzona. Mamy poczucie kontroli nad własnym życiem, mniej się stresujemy, bo relacje pracownik  pracodawca można ograniczyć, więc kiedy któraś ze stron ma gorszy dzień, nie odczuwamy tego, nawet w bardziej zrównoważony sposób łączymy pracę z życiem rodzinnym.

Rodzaje telepracy:                                                                                                                      

  • freelancer, czyli specjalista wysokiej klasy w danej dziedzinie zatrudniony najczęściej na umowę o dzieło, np. kompozytor, redaktor, pisarz, edytor, programista, twórca stron www.
  • informatyk
  • analityk internetowy
  • konsultant telefoniczny
  • obsługa multimediów (pisanie tekstów, ruch na stronie, wrzucanie zdjęć, kontakt z odbiorcami itd.
  • grafik
  • copywriter
  • wirtualna asystentka
  • specjalista reklamy internetowej
  • tłumacz
  • specjalista SEO
  • researcher (specjalista gromadzenia danych)
  • telemarketer
  • asystentka obsługi biura na wakacje
  • księgowy
  • kadrowy
  • pracownik sklepów online (e-commerce)
  • asystent biznesu online, np. wymyślający kolejne produkty do sprzedaży, tzw. menager projektu, opracowujący strategię działania firmy wraz z biznesplanem
  • wydawca książek, płyt, filmów, albumów (pracujący w dziale sprzedaży i obróbki pozyskanych tekstów lub będący ich współautorem)
  • asystent blogera/vlogera lub firmy posiadającej na stronie internetowej Social media
  • wspomagający działalność firmy, tzn. tworzący grupy ludzi promujące różne towary i usługi
  • operator monitoringu
  • wirtualny rejestrator
  • pracownik infolinii produktowej
  • lektor w internetowej szkoły językowej
  • korepetytor przez Internet
  • prowadzący kursy specjalistyczne przez Internet, np. z księgowości, grafiki komputerowej, BHP, organizacji pracy, nawet umiejętności ciekawego pisania itp.
  • przyjmujący menu na wynos w pizzerii/jadłodajni
  • doradca podatkowy, ubezpieczeniowy
  • pomoc przy pisaniu pism urzędowych, wniosków unijnych itp.
  • asystent przy tworzeniu nowych aplikacji internetowych
  • ghostwriter (pisze większe teksty np. książkę lub kurs online, prezentacji biznesowe za kogoś)
  • konsultant w dziedzinie mediów społecznościowych
  • coach
  • remote tudor, czyli opiekun i organizator nauki ludzi z całego świata w Internecie (zajmuje się tworzeniem grup, szuka dobrego nauczyciela online i jest opiekunem całego projektu)
  • konsultant podróży
  • osoba oferująca wsparcie techniczne online, np. tworzącym samodzielne strony internetowe, obrabiające samodzielnie zdjęcia, piszący teksty, ale poprawiająca je z pracodawcą na bieżąco
  • psycholog w poradni zawodowej, psychologicznej, telefonie zaufania itp.
  • brand menager/opiekun marki

Bpo Network Sp. z o.o.